Freek Vielen geeft deze week elke dag zijn mening over de actualiteit in De Standaard.
Lees hier zijn eerste column.
Freek Vielen geeft deze week elke dag zijn mening over de actualiteit in De Standaard.
Lees hier zijn eerste column.
Freek Vielen (Utrecht, 1985) studeerde in 2007 af aan de opleiding Woordkunst in Antwerpen. Aanvankelijk werkte hij vooral als radiodocumentaire maker bij Radio 1 en Radio 6. Daarna richtte hij zich meer op het maken van toneel. Zijn eerste monoloog Begin – Verder in het Noordoosten lichte bewolking, verscheen in boekvorm bij uitgeverij Theaterboek. Voor zijn twee volgende monologen werkte hij samen met muzikanten Harald Austbø, Jasper Stadthouders en The Ambush Party.
Hij regisseerde Heimat en maakte samen met Rebekka de Wit, Suzanne Grotenhuis, Tim David en Harald Austbø de opvolger Heimat 2. Als acteur speelde hij mee met Dorstig van Hof van Eede. Hij schreef onder andere de State of the Youth voor het Theaterfestival van 2014, voor de Correspondent een aflevering van de Afhankelijkheidsverklaring en de theaterteksten DePindakaasPrins en Dracula. Voor die laatste won hij de Taalunie Toneelschrijfprijs 2014.
In hetzelfde jaar maakte hij ook So it goes. Freek Vielen is als docent verbonden aan de opleiding woordkunst aan het Herman Teirlinck Instituut van Antwerpen. Samen met Rebekka de Wit en Suzanne Grotenhuis vormt hij sinds januari 2017 de artistieke leiding van De Nwe Tijd. Afgelopen seizoen speelde hij in zijn eigen monoloog De aankomst van de Titanic. En na het succesvolle Niets, dat vorig jaar nog was te zien in Het Theaterfestival en dat in het najaar op tournee gaat, regisseert hij in het voorjaar 2019 bij hetpaleis (in coproductie met De Nwe Tijd) het zelfgeschreven stuk Doe de groeten aan de ganzen.